6 tipů, jak uspět v obchodě s oblečením

Sdílej!

6 tipů, jak uspět v obchodě s oblečením

Podnikám v módě od roku 2005 a za tu dobu se toho hodně změnilo. Existují ale určité principy, které podle mě platí pořád. Připravil jsem pro vás 6 tipů, které považuji za ty zásadní.

Jinak byl bych moc rád, kdybych tyto věci vědět PŘEDTÍM, než jsem začal podnikat. Ale to je holt součást hry, že si svou cestu do jisté míry musíte vyšlapat sami zkoušením, padáním a zase vstáváním. Já jsem to neměl jinak a buďte si jistí, že jsem těch chyb udělal spoustu.

Proto začnu prvním principem a to je neustále zkoušet něco nového.

1. Zkoušejte neustále něco nového

Podnikání je prostě styl života. Jednou začnete a všechno ostatní se tomu přizpůsobí. Abyste přežili, tak musíte růst. Platí, že co roste, to žije – co neroste, to umírá.

Jděte tedy kupředu a vymýšlejte pro své zákazníky nové marketingové akce, vylepšujte svůj obchod nebo se sami vzdělávejte a posouvejte na novou úroveň. Jednoduše si dejte za cíl každý týden udělat něco nového, co jste ještě neudělali.

Druhý můj tip je perfektně znát svého zákazníka. Chápu, že to můžete úplně lehce přejít s tím, že to přeci vím, dej další…ale chtěl bych se tady trochu zastavit, protože je fakt, že většina obchodníků vůbec svého zákazníka nezná.

2. Poznejte svého zákazníka

Poznat zákazníka? Vážně? Ano…vážně. Pokud jste jako většina a máte pocit, že nabízíte všechno všem a chodí k vám tak nějak všichni, tak vám říkám jednu věc: máte problém. Pokud jste tady totiž pro všechny, tak tady nejste vlastně pro nikoho.

Možná váš obchod i funguje, ale nikdy to nebude fungovat tak, jakobyste byli zaměření jen na určitou cílovou skupinu. Ideální odpověď na otázku, kdo je váš zákazník, tak je: mým zákazníkem je žena ve věku 35 roků, manažerka, podnikatelka, má nadprůměrný příjem, potrpí se na kvalitu, ráda nosí šaty, atd. Takto by váš popis zákazníka měl být konkrétní.

Pokud k vám totiž chodí všichni, tak to znamená, že váš brand ještě neuzrál. Lidé si vás taky nedoporučují, protože všeobecně lidé doporučují jen specializované obchody.

Poznejte tedy svého zákazníka a všechno mu přizpůsobte. Dělejte marketing tak, jakobyste mluvili k jedné konkrétní osobě. Používejte slova, která má ráda, nebo obrázky, které se jí líbí. Zařiďte i svou prodejnu tak, aby se tam tato osoba cítila skvěle. Ve finále tím část zákazníků ztratíte…nejde se zavděčit všem, ale pro toho jednoho konkrétního zákazníka budete vším a on přitáhne další podobné. Nakonec váš obchod bude fungovat skvěle.

3. Nastavte správně ceny

Jeden z největších problémů je, že si obchodníci neumí správně nastavit ceny. Většinou to dopadne tak, že si dají ceny tak nízko, že ani na papíře obchod nemůže vydělávat. Zní to možná absurdně, ale podnikatelé radši zkrachují, než aby si řekli o peníze. Ano, takové jsem taky zažil.

Možná je to nějakým špatným nastavením mysli, že si obchodníci myslí, že zákazníci nemají peníze…pravda je ale taková, že ti nejlepší mají zpravidla ty nejvyšší ceny. Pokud tedy chcete být mezi nejlepšími, tak se naučte vydělávat. Na jednu stranu věřím, že chcete nabízet nejlepší servis, tak si taky nastavte odpovídající ceny. U oblečení je běžná marže x2,5 – tj. nakoupíte něco za 1000 Kč a prodáváte to za 2500 Kč, tak alespoň toto dodržte.

4. Naučte online marketing

Pokud dnes nebudete na internetu, tak jakobyste ani nebyli. V módě to platí dvojnásob. Musíte mít vlastní webové stránky a ovládnout sociální sítě. Pravidelně v podstatě denně postujte obrázky, příběhy, texty, články, citáty, cokoliv, co vám bude fungovat a co se hodí na vaše podnikání. Nepřemýšlejte ale vůbec o tom, že to nepotřebujete. Musíte to dělat 🙂

Nemusí to být navíc nic profesionálního. Dneska si v podstatě vše zvládnete vytvořit s běžným mobilním telefonem. Nemusíte vymýšlet ani profesionální texty, stačí napsat, jak to cítíte. Dnes se hodně cení autenticita. Jednoduše buďte sví. Úplně stačí psát tak, jak mluvíte. Vůbec si představte svého zákazníka, že je s vámi u stolu a tak, jakobyste to řekli mu, tak to napište na internet…A tím se pomalu dostáváme k předposlednímu tipu.

5. Získávejte kontakty a doporučení

Platilo to vždy a vždy to bude platit. Nezáleží na tom, co víš, ale koho znáš. Každé podnikání je o kontaktech a spolupráci. Když se podívám na své podnikání, tak ty nejlepší věci jsem nevymyslel sám, ale dostal jsem impuls od někoho z vnějšku. Stejně tak ty nejlepší projekty vznikly na základě spolupráce s někým dalším. Proto, s tím co vím, dnes říkám, že jestli se chcete posunout dál, tak získávejte kontakty. Díky nim se posunete.

Je mi jedno jak moc jste introvertní a stydliví. Já jsem byl dřív taky takový, ale pochopil jsem, že je to součást hry, kterou musím hrát. Choďte tedy na akce, kde se můžete seznámit se zajímavými lidmi, nebo si alespoň založte třeba LinkedIn a přidávejte si důležité lidi tam.

S tím souvisí i vztah se zákazníkem. Během času zjistíte, že ti nejlepší zákazníci přicházejí na doporučení a i na tomto můžete cíleně pracovat. Bavte se se svými zákazníky a nechte se doporučovat. Někdy to vaši zákazníci udělají jen tak sami od sebe, ale někdy tomu pro jistotu můžete i pomoct.

6. Nikdy se nevzdávejte

Nakonec nemůžu skončit ničím jiným, než tím, abyste se nikdy nevzdali. Sám jsem zažil několik velkých neúspěchů, že jsem byl opravdu milimetr od toho nadobro se vším skončit. Nikdy tomu ale nesmíte podlehnout. Cokoliv, co se vám stane, tak je tady jen proto, abyste se díky tomu něco naučili a vyrostli.

Často taky ty největší úspěchy zažijete těsně po tom, co jste prožili něco velmi špatného. Akorát většina lidí se tam nedostane, protože skončí. Ono by to bylo hezké, kdybychom všichni byli v podnikání úspěšní a vydělávali peníze. Takto to ale nefunguje a abyste uspěli, tak nejdříve musíte ukázat, že si úspěch zasloužíte.

Tak, že se nikdy nevzdáte.

Zpět na začátek stránky